Ketahui hak dan tanggungjawab anda ketika menguruskan kesihatan anda.
Hak Pesakit
- Setiap pesakit mempunyai hak untuk mengakses penjagaan kesihatan dan rawatan yang kompeten tanpa mengira umur, jantina, asal etnik, agama, gabungan politik, status ekonomi dan kelas sosial.
- Sebelum permulaan rawatan, pesakit mempunyai hak untuk penjelasan yang jelas tentang rawatan yang dicadangkan termasuk prosedur/intervensi yang dirancang dan komplikasi umum yang mungkin timbul.
- Perkhidmatan terjemahan akan disediakan jika mungkin.
- Hospital akan memastikan keselamatan dan keselamatan pesakit.
- Pesakit mempunyai hak untuk mengetahui siasatan yang dijalankan dan hasil siasatan ini.
- Pesakit mempunyai hak untuk pendapat kedua pada bila -bila masa dan laporan perubatan apabila diminta, sama ada oleh pesakit atau orang ketiga atas kebenaran bertulis dan persetujuan pesakit. Yuran akan dikenakan untuk laporan.
- Pesakit mempunyai hak untuk mengetahui pelbagai pilihan yang tersedia untuk rawatan yang sama.
- Setiap pesakit mempunyai hak untuk menyiasat maklumat dan memberi maklum balas kepada ketua jabatan yang berkenaan atau jabatan perkhidmatan pelanggan.
Tanggungjawab pesakit
- Pesakit/penjaga dengan tanggungjawab undang -undang hendaklah memberikan maklumat yang tepat dan lengkap tentang kesihatannya kepada doktor yang hadir dengan sebaik mungkin.
- Pesakit/penjaga dengan tanggungjawab undang -undang hendaklah memaklumkan kemudahan penjagaan kesihatan swasta keupayaannya untuk membayar perkhidmatan yang akan diberikan.
- Pesakit mempunyai tanggungjawab untuk mengikuti nasihat dan rawatan doktor, terus melantik dan memaklumkan doktor atau hospital jika dia tidak dapat berbuat demikian.
- Semasa di klinik atau hospital, pesakit mesti menjalankan dirinya supaya tidak mengganggu kesejahteraan atau hak pesakit lain atau profesional penjagaan kesihatan.
- Pesakit hendaklah memaklumkan penyedia penjagaan kesihatan jika dia adalah penderma organ berdaftar.